Penslad karré

Namnet på rätten heter egentligen "Pulled pork" Namnet penslad karré är ett internt skämt jag inte kommer dra här. Hur som helst är det här väldigt gott. Receptet kommer från "Allt om mat". Jag lagade karrén i crockpot. Men det kan tillagas i ugn då på 125 grader i 8 timmar. Lägg karrén i ugnsform.
 
Ingredienser

1 ½ kilo fläskkarré
TIll rub:
5 vitlöksklyftor
1 ½ msk paprikapulver
1 msk farinsocker
1 msk kummin
1 msk flingsalt
1 ½ tsk cayennepeppar
Till sås:
2 dl ketchup
½ dl äppelcidervinäger
½ dl farinsocker
1 msk worcestersås
½ tsk tabasco
½ tsk salt
2 krm nymald svartpeppar
 
  1. Stick köttet med gaffel (för att kryddorna ska kunna ta sig in) Skala och finhacka vitlöken. Blanda den med paprikapukver, farinsocker, spiskummin, flingsalt och cayenne. Gnid in köttet med detta. Lägg i kylskåp i 12 timmar
  2. Sätt ugn på 125 grader eller crockpot på low och ställ in/ned köttet. Låt stå i 8 timmar.
  3. Sås: Blanda alla ingredienser till såsen ien kastrull och låt den koka upp. Koka 3 min, låt såsen sedan svalna
  4. Pensla köttet 3 till 4 gånger under sista timmen av tillagningstiden. Ta ut köttet och riv det i bitar
 
Det här var väldigt gott. Jag gjorde ochkså en senapsdressing till.
 
Senapsdressing:

1 ½ dl matyoghurt
1 dl majonäs
½ dl sötstark senap
2 msk hackad persilja
½ tsk salt
1 krn cayennepeppar
 
Blanda allt, låt stå en timme i kylen.
 
 
Av detta blev det en härlig burgare. Riktigt gott.
Jag har också gjort toast med "penslad karré" och imorgon äter vi den i tortillabröd.
 
 
 
                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback