Sötpotatissoppa med ingefära & chili

Jag känner mig så nöjd just nu! Jag har precis lagat en riktigt god soppa. Efter att ha letat recept på nätet och inte hittat något improviserade jag fram en sötpotatissoppa. Inte avancerat på något vis. Väldigt lätt och snabb att laga. Jag blev lite inspirerad av Tias tisdagsmiddag v. 39.
 
Ingredienser:
 
ca 500 g  sötpotatis
1 gul lök
1-2 tsk riven ingefära
1 chili
olja att steka i
1 l vatten
2 st tärningar kycklingbuljong
eventuellt lite honung
balsamico
salt
peppar
torkad ramslök
creme fraise
 
Finhacka lök och chili, riv ingefäran. Skala potatis och skär den i bitar. Stek allt i oljan ca 5 minuter. Häll sedan på vattnet och smula i buljongtärningar. Låt koka tills potatisen blivit mjuk ca 10-15 min. Kör soopan slät med stavmixer. Smaka av med salt, peppar, och balsamico. Jag hade en rätt stark chili så därför hade jag i lite honung också. Det där får man känna efter om de behövs någon honung. Servera med en klick creme fraise och torkad ramslök.


 
Till den här soppan åt jag ett hembakat bröd. Tanken var att jag skulle baka valnötsbröd att frysa in, men  jag hade varken valnötsolja eller valnötter hemma. Så jag fick improvisera även där. Olivolja och krossade linförn fick ersätta valnötterna. Så det är bra att veta att det brödreceptet går att variera lite.
Trevlig Helg!
                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback