Tisdagsmiddag v.39

 
Nu var det längensedan jag bloggade. Jag har inte haft tid helt enkelt. Men nu ska jag försöka ta tag i det igen. Först och främst kommer det bli våra tisdagsmiddagar jag uppdaterar, så ett nytt recept i veckan kan man räkna med i alla fall :)
Tisdagsmiddagarna kommer från och med nu att ligga i en egen kategori.
I tisdags lagade Tia något riktigt gott. Lite annorlunda smaker för den vanliga Svensson, men jag gillade det väldigt mycket.
 
Kycklingfile med sötpotatis-röra, smaksatt med lime & ingefära!
 
Ingredienser:
 
8 st kycklingfiléer, (ca 1 kg)
1 msk smör
3 tsk salt, (2 tsk + 1 tsk)
2 krm svartpeppar, nymald
2 st lime, rivet skal och saft
400 g sötpotatis
4 dl crème fraiche
2 msk ingefära, färskriven
1 krm cayenpeppar
 
Sätt ugnen på 225°. Bryn kycklingen i smör ca 2 min per sida. Krydda med 2 tsk salt och peppar. Lägg över kycklingen i en smord ugnssäker form. Pressa över limesaft.
Skala potatisen och riv den på rivjärnets grova sida. Blanda potatis, limeskal, creme fraiche, ingefära och cayennepeppar. Smaka av med 1 tsk salt.
Bred potatissmeten på kycklingfiléerna.
Gratinera mitt i ugnen tills kycklingen har fin färg och är genomstekt, 20–25 min.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback