Tisdagsmiddag v.40

I tisdags var det Elins tur att laga mat. Hon bjöd på:  Stora köttbullar med inslag av vilt i en sås gjord på blandade kantareller och mandelpotatismos!

Det var väldigt gott, jag är ju väldigt förtjust i vanliga pannbiffar med mos och sås, så det här blev en lite lyxigare variant. Jag har inget exakt recept men skriver en liten lista på ungefär vad/hur Elin sa hon gjort.
 
Blandfärs 50%
Älgfärs 50%
Rökt sidfläsk
lök
ströbröd, grädde, ägg ( som till vanlia pannbiffar)
salt, peppar
 
Mandelpotatis
Röd mjölk
smör
 
Grädde
lammbuljong
schallottenlök
rödvin
balsamvinäger
salt
peppar
socker
smörstekta kantareller
smör
morötter
 
Utifrån den här listan skulle jag nog gjort så att jag gör stora köttbullar enligt vanligt pannbiffsrecept med ströbröd som ska svälla. Sedan steker dom. Smörsteker kantareller bredvid. Häller på grädde på bullarna, reder en sås på stekfettet och grädde (eventuellt redning) I med kantareller, låt bullar och sås stå och bli klara på låg värme. Göra vanligt mos av mandelpotatis. Koka morötter, häll av vatten och på med smör och salt. Jag tyckte morötterna var ett otroligt gott tillbehör. Jag har aldrig ätit smörkokta morötter förr. Jag brukar honungskoka mina.
 
UPPDATERING: Elins kommentar

Jag gjorde först köttbullarna som du beskriver. Men jag brynte dem i pannan och tillagade dom färdiga i ugnen. Jag stekte sedan svampen i samma panna som köttbullarna, med mycket smör! Sen hade jag i grädde, lammbuljong, scharlottenlök, balsamvinäger, lite rödvin, salt, socker och peppar.. När såsen var klar lade jag i köttbullarna, precis på slutet!
 
 
 
 
                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback