Tisdagsmiddag v.45

Lammstek på menyn igår när jag hade gäster hemma! Jag har lagat lammmstek massor av gånger tidigare. Ett stort bakben med benet kvar i, vitlöksspäckad. Det var i Australien och jag brukade sätta i den fryst i ugnen på morgonen i ca 100-120 grader, sen när jag kom hem på lvällen så var den klar, saftig och god. Jag var aldrig orolig över hur lammet skulle smaka eller om det skullle vara torrt, man var bara nöjd över sin lammstek och att ha mat i flera dagar framöver.
"No worries- attityden" har tyvärr kommit lite på avvägar och jag var lite orolig över min lammstek som också var urbenat, vilket jag inte är van vid. Efter att ha sökt på olika tillagningsätt på internet bestämde jag mig för gjutjärnsgryta och marinad. Till lammet lagade jag en potatisgratäng med gorgonzola och päron, den vann ICA tidningen Buffés potatistävling under hösten. Lammet blev gott, tyvärr ganska rött då jag tog ut det vid 55 grader och lät det vila i folie ca 1 halvtimme, nästa gång låter jag det nog gå till 65 grader, jag tror då att de blir så där lagom rosa som jag själv gillar lamm. Potatisgratängen var god, men jag hade högre förväntningar på ett recept där priset var ett kök för 25000 kr.
Tisdagsmiddag v 45 : Marinerad lammstek & potatisgratäng med gorgonzola och päron
 
Ingredienser:

1- 1,5 kg lammstek
smör
Marinad:
1 gul lök
2 msk soja
5-6 pressande vitlöksklytor
2 msk honung
½ dl olja
salvia
timjan
salt
peppar
 
Potatisgratäng klicka här
 
Hacka lök, blanda alla ingredienser till marinad i en skål. Gnid i lammet i marinad, försalgsvis i en plastpåse, förvara i kyl ett dygn innan.
Tillagning: Ha i en stor klick smör i gryta, lägg i steken och marinad, bryn steken runt om i smöret så den får en aptitlig stekyta. Sänk värmen och tillaga steken på låg värme. Vänd steken då och då och ös över marinaden. Jag hade en stek på 1,2 kg, det tog 1 timme och 15 minuter till 55 grader. Men jag rekomenderar att man har den till 65 grader (55 var lite för blodigt även för mig) Använd stektermometer.
Sås måste man ju ha till stek! Sila av spadet från gryrtan och blanda med grädde.
 
 
Bilden är från min matlåda från lunchen idag, jag var rätt ivrig igår när det var dags att äta att jag glömde fota min mat, ett återkommande problem när det är dags att blogga. Även solen har fläckar ;)
                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback