Tisdagsmiddag v. 42

I tisdags var det min tur att bjuda på mat. Jag hade helt missat det och trodde det var Tias tur. Så det blev lite improviserat men det blev bra. Svampsoppa konjaksgrädde och valnötsbröd. Jag har ätit rätt mycket svmapsoppa den senaste veckan så jag har tröttnat lite men tjejerna gilla den så det väl bara att rekomendera receptet. Receptet är för övrigt en liten blanding mellan olika sopprecept från "Allt om mat"
 
Ingredienser
 

ca 500 g blandad svamp
1 gul lök
1-2 msk smör
3 dl vitt vin
 4 dl vispgrädde
4 dl vatten
2 msk kycklingdond
timjan
salt
peppar'
 
Konjaksgrädde:
1 dl grädde
2 tsk konjak
Vispa grädden fast och smaksätt med konjak
 
Stek svampen i smör tills den blir mjuk. Ta undan hälften av svampen. Finhacka lök och stek i smör, häll på vitt vin och låt koka tills ca hälften återstår. Häll på vatten, fond och grädde. Lägg i hälften av svampen. Låt koka i ca 10 min. Mixa soppan slät med mixerstav. Smaka av med salt, peppar och timjan. Innan servering lägg ner andra hälften av svampen. Servera soppan med en klick konjaksgrädde och gott bröd. tex valnötsbröd
 
                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback