Cookiedough glass!

Min favorit Ben & Jerrys glass har alltid varit deras cookiedough smak. Den glasen är väldigt dyr att köpa, det blir sällan att jag gör det. Men så kom jag på den briljanta idén, att nu när jag har en glassmaskin så kan jag faktist göra min egen cookiedough glass. Så ja testade, och resultatet blev bra. Jag är myckert nöjd!


Ingredienser:

Kakdeg

200 g smör
1 dl socker
1 dl farinsocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk salt
50 g hackad choklad (jag använde mörk choklad)

Blanda smör och socker till en smet. Tillsätt de andra ingredienserna och rör om.


Ingredienser:

Vaniljglass

3 äggulor
1 ½ dl socker
4 dl grädde
1 + 1 tsk vaniljsocker

Vipsa äggulor och socker och 1 tsk vaniljsocker fluffigt, tills det blir vitt. Vipsa grädden och 1 tsk vaniljsocker för sig. Vänd sedan ner grädden i äggulesmeten. Häll ner glassmeten i glassmaskin och låt gå en stund, ca 10-15 min. Lägg sedan ner kakdegs "kluttar" medan maskinen går. Så mycket man tycker.
Om man inte har glassmaskin får man lägga i kluttarna direkt i smeten, röra om och ställa i frysen, och röra om då och då i smeten





Cookiedough glass serverad med chokladsirap och knäckkola!



Det blir ganska mycket kakdeg så man kan tillsätta lite bikarbonat, ½ tsk, i resten av kakdegen och göra kakor av resten. Grädda dem 175 grader i 10-12 minuter
                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback