Kantarellbiffar!

Jag fick tag på massor av kantareller igen i slutet på förra veckan. Igår gjorde jag en variant på ett recept jag hittade i en" Allt om mat" tidning. Och med variant menar jag att jag gjort några justeringar med ingredienserna, lagt till, tagit botr, ändrat mått osv. Kantarellbiffar med morotspuré! Jag visste redan innan att jag skulle gilla kantarelllbiffarna, däremot har jag aldrig ätit morotspuré förr. Och när jag var klar med purén kändes det som barnmat, men det gick bra ihop med biffarna så här kommer receptet.

Ingredienser:

Biffar

500 g köttfärs
150 g kantareller
½ dl créme fraise
2-3 msk oxfond  (efter smak)
1-2 msk dijonnsenap (efter smak)
Salt
Peppar
Smör tilll stekning

Morotspuré

800 g morötter
1 ½ dl créme fraise
1 tsk dijonsenap
Honung
Salt
Peppar

Fräs kantarellerna i smör tills de är mjuka. Låt svalna, grovhacka dem.
Blanda samman köttfärs, créme fraise, oxfond, dijonsenap, Salta och peppra. Blanda i kantarellerna och forma till biffar, stek i smör.
Skala morötter, skär i mindre bitar och koka tills de är mjuka, 10-15 minuter. Mixa morötterna till puré och blanda i créme fraise och senap. Smaka av med salt, peppar och sist honung.
Servera med grönsaker. Jag använde blomkål.






Det hade nog sett lite roligare ut med något grönt till istället för blomkålet. Men det är godare än det ser ut, det kan jag lova!



                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback