Italiensk maräng!

Jag är väldigt förtjust i maränger! Och jag kommer nu kora mig själv till Maräng drottning! Nu kommer några rader självberömmelse eller skryt, kalla det vad du vill! Jag misslyckas sällan med maränger. Igår gjorde jag Italiensk maräng för första gången. Jag visste faktist inte att det fanns en sådan variant på maräng
Den blev i alla fall perfekt!
Jag slängde ihop en liten fredagsefterrätt till mig och Rikard! Under marängen är en variant på Sommarcheesecake ett superenkelt och snabbt recept som finns här på bloggen. Med några små förändringar, jag använde Hallonkesella och pluppade i några färska hallon.
Här är recptet på Italiensk maräng!
Ingredienser:


3 st äggvitor

½ dl strösocker

½ tsk citronsaft

2 dl socker

½ dl vatten

 

 

Vispa äggvitor, ½ dl strösocker och citronsaft till hårt skum. Lägg 2 dl socker och vatten i en kastrull. Koka massan till 122 grader (använd digitaltermometer) Droppa i den varma socker massan i marängblandningen under ständig vispning. Vispa sedan hela tiden på lägsta hastighet tills marängen svalnat. Förvara marängen i kylskåp.

Sedan toppar du din efterrätt med Italiensk maräng. Bränn av marängen, antingen med gasolbrännare eller i ugn. Slå på grillen på ugnen på högsta tempratur och ställ in marängen nån minut, tills den fått fin yta!

 

 

 

 



                                                                                                                                                          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback